SANTA QUITÈRIA, LA NOSTRA PATRONA





SANTA QUITÈRIA per Felicísimo Pereda Laso


De la vida de Santa Quitèria fa molts segles que no se sap res amb certesa, i si, d'allò que s'explica, hi ha alguna cosa que sigui història, ha arribat fins a nosaltres embolicada amb tan belles ficcions i llegendes, que és pràcticament impossible escollir entre la veritat històrica i la fantasia.
No obstant això La devoció i el culte a Santa Quitèria són antiquíssims. Al segle XVI es tenia ja com un culte la història que es perdia en la llunyania fosca dels segles. Els Bolandinistas deien: “És tan cert que avui hi ha el culte de Santa Quitèria i que ha existit en els segles precedents com incertes són totes aquelles coses que es llegeixen en les llegendes tant franceses com espanyoles, referents a la seva existència, la pàtria, pares, martiri, lloc on va ser martiritzada i on va ser sepultada”.
Aquesta devoció va ser molt florent en moltes regions d'Espanya i França, especialment en la Bascònia avui francesa, on segons els mateixos Bolandinistas existia el castell anomenat de Santa Quitèria, del qual Església amb títol de catedral estava unida al Episcopat de Adurance. El bisbe de Adurance, Vico Julianis, primerament va ser abat de Santa Quitèria i algunes vegades signava com a bisbe de Santa Quitèria.
Quants segles fa que es celebra al nostre poble de Almassora aquesta devoció?. Sent la patrona principal d'aquesta localitat i no tenint avui dia en el nostre poder cap document, podem pensar que és venerada des de temps immemorial sense por d'equivocar. La seva festa se celebra sempre el dia 22 de maig.




Punxeu en qualsevol de les imatges, per a engrandir-les


Montes de Toledo, Marjalizas, prop de Los Yebenes
La data de naixement de Santa Quitèria es desconeix amb exactitud, però va ser en temps de la dominació romana. El que sí és cert és que va néixer a BALCAGIA, ciutat romana que els historiadors situen en l'actual BAYONA LA REAL, prop de TUY a PONTEVEDRA. Els seus pares van ser LUCIO CASTELO SEVERO, cònsol de Roma i governador de Lusitània, que avui és PORTUGAL i GALÍCIA i la seva mare es deia Calsia.

Bayona la Real, prop de Tuy, (Pontevedra)
antiga Balcagia, lloc on va néixer Santa Quitèria



Punxeu en qualsevol de les imatges, per a engrandir-les



Pares i data de naixement de Santa Quitèria.



Segons la majoria dels autors, el pare es deia Lucio Castelli i la mare Calsia, descendents, segons sembla, de Julián Emperador, senyor de Galícia i Portugal.
La data de la vida de Santa Quitèria és imprecisa, entre els segles I i II. La fe cristiana estava estesa per Espanya, però eren pocs els seus seguidors. Els pares de Santa Quitèria no havien abraçat el Cristianisme; eren pagans, adoradors dels déus de Roma.
Calsia, del meravellos part va tenir nou filles. Tement els dubtes de Castelli per la seva honestedat envia a Sila, la seva llevadora, que tirés les seves filles al riu. Sila era cristiana i com la seva fe no li permetia executar tal ordre, va buscar entre les cristianes nou institutrius perquè les alimentaren i cuidaren. Les filles del rei van ser batejades i els seus noms van ser: Genoveva, Liberata, Victòria, Amelia, Germana, Gemma, Marcia, Basilisa i Quitèria. Totes van rebre de les seues institutrius juntament amb l'aliment material i espiritual la fe de Jesucrist. Totes es troben en el santoral cristià, com esposes de Jesucrist, que enamorades d'ell, van preferir perdre la seva vida, encara donzelles, abans de ser infidels a les seves promeses.






Martiri de Santa Quitèria.
Església de Sant Josep, ciutat de Mexic
Martiri de Santa Quitèria en la catedral de
Palma de Mallorca






 
 
 
 
 
 
 


Martiri de Santa Quitèria.



Castelli, pare de Quitèria, en conèixer la seva fugida es va enfadar moltíssim. Pensava que havia fugit per distreure juntament amb altres germanes i parents, però en saber la conversió de Sentia, el seu enuig es va transformar en odi contra Quitèria.
Després de la conversió de Sentia, Quitèria amb altres cristians plens com ella de santedat, es va retirar a la muntanya Columbana, on hi havia una església dedicada a Sant Pere Apòstol. Allà servia a Déu amb oració i penitencia acollint a tots els desesperats que hi acudien.
Mentrestant, el noble i ric Germano, a qui Castelli havia promès a la seva filla Quitèria, fingint estar bojament enamorat, convenç Castelli per atacar Afrangia i capturar a Quitèria.
Castelli, rei de Blancagía juntament amb Germano i un altre rei anomenat Adrián, també idòlatra, entren en Anfragia buscant Quitèria inútilment. Finalment reben notícies que Quitèria juntament amb Sentia i molts altres, estaven amagats a la muntanya Columbana, enviant a Domicià amb l'ordre de matar-la. Domicià va complir el manat; va buscar a la jove i li va tallar el cap.



Llavors, davant l'horror del seu botxí i l'admiració dels seus companys Quitèria va agafar el seu cap coronat de Verge i Màrtir, caminant fins al lloc assenyalat per un Àngel.
Després va pujar a la muntanya el sanguinari rei Adrián, enemic acèrrim dels cristians i va ordenar martiritzar a tots els companys de Quitèria, entre els quals hi havia el rei Sentia i dos bisbes.
Més tard es va dir, que un cristià anomenat Liberato, havent sabut per inspiració divina el martiri de Santa Quitèria i els seus companys, va pujar a la muntanya Columbana i va sepultar als màrtirs en l'Església de Sant Pere.
Els miracles es van multiplicar davant dels sepulcres i això va fer decidir a Germano a convertir-se al cristianisme juntament amb Castelli, el seu pare, que després de molts anys de vida austera i recollida al cim de la mateixa muntanya, va morir en la pau del Senyor i enterrat juntament amb la seva filla Quitèria, verge i màrtir.
Aquestes coses són les que s'expliquen de la vida de Santa Quitèria, recollides de diverses "Flos Sanctorum" del P. Ribadeneyrra i els bolandistas que havien recollit d'autors anteriors a ells sobre la vida de la Santa.

 


Punxeu en qualsevol de les imatges, per a engrandir-les

Esglesia de Marjaliza (Toledo).
Lloc on va ser matirizada Santa Quitèria 

Font Santa, Marjaliza, on fou matirizada.
Ruïnes visigodes del segle V,
a Sant Pere de la Mata
Ruïnes del Monestir Visigot del segle V,
 a Sant Pere de la Mata, Sonseca (Toledo).
Primer lloc on va ser sepultat el cos de Santa Quitèria.







 
 
 
Sepulcre i relíquies de Santa Quitèria.



On és el sepulcre de Santa Quitèria?. On es troben les seves relíquies? Des del segle XV, francesos, portuguesos i espanyols se les disputen. Els portuguesos, segons Cardoso, pretenen posseir a la vila i muntanya de Pombiero, a quatre llegües de Coïmbra. Els espanyols, segons el Pseudo Juliá, diuen que es guarden prop de Margeliza a Toledo al peu d'una muntanya, on hi ha una font anomenada font santa, on s'invoca a Santa Quitèria contra la ràbia. Però cap dels dos ens poden mostrar res del cos de la Santa.
Els francesos diuen, segons el Martirologi Galiano, que el cos va ser traslladat des d'Espanya al cenobi de Sant Sever, del Bisbat de Adurance, on reposen honrosament mentre la fe dels nostres pares va regnar en la Gàl·lia, però havent vingut de l'infern la negra pesta de l'heretgia calvinista, s'apodera del convent, les relíquies van ser tirades al foc, d'on van ser salvades mig destruïdes, pel zel dels catòlics. Conservades amagades al seminari de Tolosa per la seu superior el Reverend P. Ansel Rolle de l'Ordre de Sant Benet, segons expliquen els bolandistas. Actualment s'ignora el parador de les relíquies.
No obstant això, Vilanova de la Roca, a Barcelona, ​​des de 1701 posseeix una relíquia insigne de la Santa. Procedeix del cementiri de Sant grinyolant de Roma sent donada pel Cardenal Gaspar Carpineus vicari general de Sa Santedat el Papa Clement XI, al Reverend P. Francisco Badía, jesuïta, el 3 de gener de 1701, el qual el 18 d'octubre del mateix any la va donar al rector Mn. Rafael Més Montagut.


Santa Quitèria és la patrona de diverses localitats, com Alpedrete (Madrid), Barrax (Albacete), Mora de Santa Quitèria (Albacete), Almassora (Castelló), Carrers, Sorihuela del Guadalimar, Puebla de Don Rodrigo, Els Pozuelos de Calatrava, Alcoba de les Muntanyes, Font el Freixe, Tardienta, Samper de Calanda, La Almolda, Higueruela, Torrevelilla, Rozalén de la Muntanya, La Nava de Santiago (Badajoz) o Cascante del Río (Terol).


 
Pòrtic de la Basílica  de Santa Quitèria
Basílica de Santa Quitèria
a Aire Sur l'Adour - França






Punxeu en qualsevol de les imatges, per a engrandir-les



Cripta de la Basílica i sepulcre actual de Santa Quitèria
Sarcòfag de Santa Quitèria a Aire Sur l'Adour - França





Quitèria és cridada per Déu a una vida retirada.



Déu va voler que totes fossin reconegudes pels seus pares i admeses a palau. Quan Quitèria comptava 13 anys, estant un dia resant se li va aparèixer un Àngel dient-li que es retirés a un lloc solitari a la muntanya Oria, on es dedicaria a l'oració i contemplació,  ja que havia estat triada per Déu per ser la seva esposa.
Quitèria, que des de petita havia consagrat a Déu la seva virginitat, va obeir el seu designi i acompanyada per l'Àngel es va encaminar a la muntanya de Oria, on habitar durant un temps lluny del món i al costat de Déu.
Després li va manar tornar al costat dels seus pares que estaven angoixats pel seu retir. La van rebre amb molta alegria, complaént-la durant la seva estada a palau, però ella refusava tots els plaers i diversions de la noblesa. La seva vida era absent i recollida.
Un dia li van comunicar que havien decidit casar-la amb un noble i ric jove anomenat Germano, idòlatra com els seus pares.




Quitèria fuig de palau.



Quitèria, en sentir la determinació dels seus pares, es va retirar a pregar per demanar a Déu el que havia de fer, perquè es veia en perill de perdre la seva virginitat ja que ella volia ser-li fidel fins a la mort si calia. Un àngel del cel la va consolar i li va dir: "No tinguis por i prepara't a fugir una altra vegada de palau. (No fugis sola ja que ets molt jove.) Aneu a la ciutat de Anfragia, on Déu et coronarà verge i màrtir ".
Quitèria va obeir ràpidament la veu de l'Àngel del Senyor, acompanyada per trenta donzelles i vuit servidors, tots servidors dels seus pares. Déu va commoure els seus cors perquè no es resistiren i de bon grat es van avenir per acompanyar-la.
Van marxar en direcció a Anfragia, on regnava Sentia, apòstata de la fe cristiana. Aquest amagava sota el riu Alfia un ric tresor expropiat de les esglésies del seu regne. Quitèria li va retreure la seva conducta sacrílega amb els temples i coses sagrades, i ell al seu torn enutjant amb Quitèria la va fer empresonar, Quitèria però, va obrar nombrosos miracles en la seva presència. Sentia, en vista d'això, va canviar de d’idea i finalment va tornar a abraçar la fe de Jesucrist, juntament amb tot el seu regne.






L'Ermita d'Almassora

Situada al marge esquerre del riu, trobem els primers indicis de l'existència d'una església en 1330. Al segle XVII comença la construcció de l'actual edifici sobre les restes de l'ermita medieval, però les obres són paralitzades durant la guerra de Successió (1701-1715). Al començament del segle XIX durant la guerra napoleònica va ser ocupada pels francesos destinant a hospital militar i no va ser habilitada per al culte fins a 1829.
El conjunt arquitectònic està format per l'ermita i una casa adossada. L'ermita és d'una única nau amb quatre trams i un absis poligonal, amb contraforts exteriors que arriben fins a la cornisa de la nau principal. L'interior, revestit en estil barroc desguarnit compte a l'esquerra del presbiteri amb una pintura de l'artista local Josep Mingol. La façana destaca per la porta amb un arc de mig punt, la cornisa barroca i l'espadanya o campanar.


Ermita de Santa Quitèria a Almassora (Castelló)

També tenim notícies de processons, com la de 1.394, dels habitants de Vil-real, els quals, entre altres llocs van a Almassora, segurament a santa Quitèria. Un altre document parla d'un pagament efectuat, pel Consell de Vila-real, en 1.456, a un ermità, perquè situï una cel·la al pont del riu. Del segle XV o principis del XVI, tenim també, la troballa d'una moneda de l'època en fer treballs a la teulada. La moneda en qüestió, sembla, un xavo, o el que és el mateix, dos morabatins amb llegenda dels Reis Catòlics, però que és possible que fos encunyada en el regnat de Joana i Carlos, a principis del segle XVI. El ochavo era una moneda de coure, d'encunyació castellana, també anomenada de billó o aliatge pobre, molt estesa i d'ús corrent. Totes aquestes dades, ens porten, amb fonament, a l'existència de l'ermita de santa Quitèria en un temps anterior a la construcció que ara coneixem. Des 1.647-1.652, les nostres terres van patir la pesta, i com era habitual es treien de les poblacions als malalts, així l'ermita va ser convertida en hospital. Al llarg dels anys els bisbes de Tortosa i senyors d'Almassora, van fer successives visites per inspeccionar els diferents drets, patrimoni i deures dels clergues de la nostra parròquia. Així, tenim una relació de les visites on entre altres temes ens parlen de l'ermita. En 1.654, 1.685 i 1.690, l'ermita es trobava en bon estat, ja que no apareix cap observació especial. En ocasió de la visita de 1.714, pel bisbe, hi ha una nota que apunta que s'havia fet una imatge de la santa. Les obres de l'actual ermita es van veure afectades per la guerra de Successió, paralitzant-les, continuant els treballs, pagats pels almassorins, en 1.726. Aquesta és d'una sola nau d'ordre compost, amb capelles senzilles. Començada cap a 1.683, segons Sarthou Carreres, de la mateixa època en què es va construir la Nativitat, del mateix estil barroc i amb la qual té similituds arquitectòniques. Per a aquesta continuació de les obres, es va contractar al mestre d'obres Josep Vilavalle, que va construir l'espadaña, el púlpit, part de la teulada, la sagristia, els esglaons de l'altar, el paviment i va restaurar tot l'interior i exterior. Actualment han desaparegut el púlpit i el cor, així com l'altar major, de 1.726, treball possiblement d'un dels germans Otxando, com apunten F. Agut i J. Sorribes. També al llarg de la guerra del Francès, a principis del segle XIX, va ser primer, front de guerra i després, hospital de sang, és a dir, militar, francès. Tornant a habilitar per al culte en 1.829. L'ermita va passar altres vicissituds al llarg del segle XIX i començaments del segle XX, com van ser les guerres carlines, un llamp, i l'última guerra del 36. Va ser consagrada de nou només va acabar aquest últim conflicte, amb una nova imatge realitzada per l'escultor almassorí Enrique Serra. Va tenir les últimes rehabilitacions dels anys, 1.984, 1.991 i 1.995. També trobem dues pintures de Josep Mingol amb escenes de la vida de la Santa i l'actual campana és de factura moderna dels anys quaranta. Pel que fa a l'entorn, podem parlar d'una singularitat i importància gran. Aquí es poden veure el pont del segle XIII, el pont derruït de la rambla del segle XVI, l'assut centenari de Castelló i Almassora, el paratge natural a la ribera del riu, i l'escala d'accés des del riu, construïda en els anys 30, amb un estil neobarroc.




Goigs cantats a Almassora

Imatge venerada a Almassora

Punxeu en qualsevol de les imatges, per a engrandir-les



Talla d'Enric Serra Pons

 
 
 
 
 Diferents imatges, venerades a Espanya
 
 

Santa Quitèria és la patrona de diverses localitats, com Alpedrete (Madrid), Barrax (Albacete), Mora de Santa Quitèria (Albacete), Almassora (Castelló), Carrers, Sorihuela del Guadalimar, Puebla de Don Rodrigo, Els Pozuelos de Calatrava, Alcoba de les Muntanyes, Font el Freixe, Tardienta, Samper de Calanda, La Almolda, Higueruela, Torrevelilla, Rozalén de la Muntanya, La Nava de Santiago (Badajoz) o Cascante del Río (Terol).
 
 
 

Copatrona de Sodrihuela
de Guadalimar(Jaen)
Patrona de
Alpedrete(Madrid)
Patrona de Fuente
el Fresno(Ciudad Real)
Patrona de
Higueruela(Albacete)

 

 

 


Patrona de
Huete (Cuenca)
Imatge venerada en
Marjaliza (Toledo)



Patrona de Alfaro (LaRioja)


Imatge venerada en
Aire Sur Adour_França



Les Festes patronals i la seva representació

A les nou germanes màrtirs se les veneren els següents dies:



. Santa Germana se la venera el 19 de Gener
Santa Quitèria el 22 de maig
Santa Marciana el 12 de Juliol
Santa Marcia el 18 de Juliol
Santa Eufemia, 2 de setembre
Santa Genoveva el dia 3 de novembre
Santa Victòria el 17 de novembre.
Sobre la festivitat de Santa Basilia i Santa Lliurada no he trobat dades.
I finalment la festivitat de Santa Sila, la criada, és el 6 de novembre.



A les nou germanes se les representa amb una palma, com a signe del martiri que van patir, encara que algunes d'elles porten altres distintius, com pot ser el ganivet de Santa Quitèria, per ser degollada.

 
 
 
 
 
 
 
 
 


4 comentaris:

  1. M' agradaría saber per qué Sta. Quiteria es la patrona d' Almassora.
    Moltes gracies

    ResponElimina
  2. Gràcies per aquest blog. Ara tinc familiars holandesos i els volem presentar una xicoteta revista sobre el poble, la patrona i les festes. Aquestes entrades ens serviran moltíssim. Gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sento una gran satisfacció, en comprovar que hi ha persones que s'interessen per les dades aquí reflectides.
      Seguiré treballant per ampliar-los.
      Gràcies pel comentari.

      Elimina