El terme municipal d’Almassora ha estat marcat al llarg de tota la seua història pel riu Millars, l’accident geogràfic més important de les comarques costaneres de la Plana de Castelló. Serà aquest riu el qual marcarà les pautes del desenvolupament econòmic, social i cultural d’aquesta zona, sent la principal font per a la subsistència dels seus pobladors. Si seguim el plànol al llarg del nostre terme municipal, ens trobem amb diversos vestigis de la presència humana en els marges del riu. Mostra d’això és la troballa del Torrelló del Boverot, jaciment arqueològic més important del nostre municipi. D’aquesta forma, baixant el riu cap al mar anem trobant diverses restes arqueològiques que mostren la presència de l’home al llarg del Paleolític Superior, Mesolític i Neolític.
Tenim constància d’assentaments agrícoles, en la partida de la Vila-roja on van aparéixer làpides i monedes romanes. Altres llocs del terme, com la partida de Vilamoncarro, on hi ha constància de troballes disperses, ens duen a l’emplaçament d’altre assentament romà. També tenim vestigis del sistema de reg de l’època romana en les vores del riu i de la rambla de la Vídua.
L’Almassora musulmana constava d’una plaça forta, el Castell i d’altres instal·lacions defensives: La Torre del Mar, Vilaseca i el Torrelló, destinades a defensar el territori de les incursions des del mar. La resta eren alqueries, agricultura, horta i secà, amb hàbitat disseminat al llarg del terme municipal.
L’actual Almassora és una fundació cristiana del segle XIII. A la vora del Millars, on actualment trobem les restes del Castell, cal situar Almassora la Vella, conquistada el 1234, per Pere Cornell, noble al servei de Jaume I. L’actual terme ens ve configurat a partir de la donació, d’aquest lloc, al bisbe de Tortosa per part de Jaume I, el 1245, unint-se les terres del Castell i les de l’alqueria de Vilamoncarro, secà i horta. El posterior augment de població fa que la Vila d’Almassora canvie la seua ubicació des del castell, al lloc actual, a partir de 1247.
Existeixen testimonis d’abans de l’Edat de Bronze, així com dels camps d’urnes de l’època ibèrica; hi ha algunes inscripcions que indiquen la seua romanització. Una d’elles encara es conserva incrustada a la paret occidental de l’església parroquial.
El nom d’aquesta vila prové de l’època romana, i no de l’àrab com sempre s’ha pensat, vinculat al vocable mansió, amb un significat de mansió o establiment, atesa la funció del Castell, és a dir, un destacament fortificat que defensava i controlava el pas sobre el Millars dels dos camins coneguts, a més de ser la posada que marcava el final d’una jornada de viatge. Aquest nom llatí, amb l’article àrab al i el sufix-ura ens dóna la mansió: al Mansura - al massura, un cop passa per la llengua àrab, la qual acaba a l’Almaçora dels textos cristians medievals i l’actual Almassora.
L’actual vila és d’origen musulmà. Conquerida per les tropes de Pere Cornell en 1.234, el rei Jaume I li concedeix la carta de Privilegis en 1.235 i la cedeix al monestir de la Santa Cristina de Somport (Osca), el prior atorga la carta de poblament en 1.237.
Reclamada més tard pel bisbe de Tortosa, senyor Pons de Torrella - doncs va ser donada en feu a 1.178 de la catedral de Tortosa pels reis Alfons II i la senyora Sanxa, avis de Jaume I - se li va retornar per sentència arbitral donada a València l’11 de juny de 1242. Això, juntament amb la carta de donació atorgada dos anys més tard per Jaume I, farà que Almassora torne a mans del bisbe, sota la tutela va estar durant sis segles més.
Va ser, al segle XIII, elevada a categoria d’Oficialat, organisme sota el qual depenien en l’àmbit eclesiàstic uns quaranta pobles del voltant, i en 1.457 el Papa Pius II la designa com “estació” o càmera diocesana amb identitat pròpia.
L’any 1412, va visitar aquesta vila l’Apòstol Sant Vicent Ferrer, va predicar alguns sermons, i trobant-se aquesta població molt enguerrada amb Castelló i Onda, el sant va reunir els jurats dels tres pobles, arreglant les paus i passant a visitar les viles esmentades per assossegar els exaltats ànims dels seus veïns.
En 1.626 Almassora renúncia al fur d’Aragó i s’acull al de València (Corts de Barbastre).
Compte en 1.415 amb 281 focs, però aquesta població va disminuir per les pestes, passant a ser en 1.469 només 108 focs.
Les visites pastorals ens donen una població de 130 cases i unes 370 persones de comunió per a l’any 1598.
En 1.673 passen a ser 203 les cases i 560 les persones de comunió. Aquest ressorgiment demogràfic coincideix amb l'econòmic, que continuarà en el segle següent. Es construiran els ravals fora dels murs tradicionals del poble, els carrers Trinitat i Sant Marc, es reconstruirà l’església parroquial (1.690).
En 1.714 són unes 300 cases aproximadament i unes 800 persones de comunió, passant quatre anys més tard a ser 1000 les persones.
Ja al segle XIX, es continuen les millores urbanes amb la construcció de nous carrers, escola primària (1851), cementiri actual (1892), assut, enllumenat elèctric, etc.
Almassora va pertànyer a la diòcesi de Tortosa fins a l’any 1960 que va passar a dependre de la de Sogorb-Castelló.
La Feria de Almassora
Por Enrique Beltrán
Ballester, marzo de 1964.
Sabido
es la importancia que en todo momento y lugar han tenido las ferias y mercados
en la vida económica de los pueblos.
Con motivo de su celebración acuden a ellos gentes de los núcleos
aledaños, ya que en ellos, por ser sitios de contratación y compraventa, se
surten de vestidos, alimentos, aperos, etc., a la vez que enajenan los efectos de
su industria. De ahí que los pueblos donde las ferias y mercados se celebran,
ven crecer su población y prosperar su vida urbana.
Por otro lado, y al
socaire de tales instituciones celébranse fiestas populares y a ellas va público de toda clase en busca de
esparcimiento.
Por tales razones, no hay ciudad que no haya intentado tener
su feria o mercado; pero no todas lo han conseguido. Las afortunadas son las
menos y menos todavía son las que pueden
ufanarse de haberlo logrado a través de
concesión real.
Tanta es la trascendencia de ferias y mercados, que eruditos
hay que remontan su celebración primera, en nuestra Patria, al siglo XI antes
de Cristo, en que los rodios pisan nuestro suelo y son los primeros extraños
que entablan relaciones con los aborígenes. Y tras ellos, los fenicios,
griegos, cartagineses, romanos y árabes aumentan el esplendor del tráfico comercial
en la costa levantina de España, cuna de los mercados españoles.
Almassora, muchos años antes de ser conquistada por el rey
Don Jaime I, probablemente en el siglo X en que es erigida por los sarracenos, según
el historiador Mundina Milallave, perdió su carácter de colonia agrícola para
conseguir la consideración de lugar político, como lo prueban el hecho y fecha
de su fundación; que en ella tuviera su sede, a fines del siglo XII, moro tan
principal como lo fuera Mohamed Ben Afelí, Wacir dependiente directamente del
Walí de la región; que fuera plaza fuerte y amurallada cuando en 1234, la
tomara D. Pedro Cornel con sus hueste, produciendo tal hecho “gran contento” en
el rey Don Jaime, como el mismo nos lo dice en su Crónica, “por considerarla
villa de importancia e interés”; y que al decir de Martín de Viciana, cuando en
1564 escribió su Crónica de Borriana, “no hubiera antiguamente en el campo de
Borriana, otra población sino Almassora, porque Castellón y Vila-real fueron
fundadas después”.
Así,
pues, Almassora, por su antigüedad y por su activa vida agrícola y mercantil,
necesitaba consolidar legalmente lo que ya era un hecho, es decir, su mercado y
su feria.
Por
ello el 24 de julio de 1313, Horta, el rey Don Jaime II, a ruegos del Obispo de
Tortosa, señor natural de la villa de Almassora y sus términos, según donación
hecha por Don Jaime I desde Tortosa el 10 de junio de 1240 a Poncio, Obispo de
aquella diócesis y a sus sucesores, concedió a nuestra villa un merado de
derecho, que había de celebrarse todos los viernes de cada semana.
La
importancia de tal mercado fue tan grande que el 6 de mayo de1398, y en
Zaragoza el rey Don Martín I, llamado el Humano, buen conocedor de nuestra
comarca por haber sido gobernador de ella con el título de Conde de La Plana
cuando era infante, concede a la villa de Almassora el privilegio y derecho a
celebrar feria, todos los años, a partir del día de Todos los Santos y por 22 días
consecutivos. Pero como coincidieran fechas de dicha feria con la de Castelló,
que durante veinte días y a partir del 18 de octubre, surgió contienda entre
ambas villas, resolviéndose el pleito por sentencia que en Segorbe dictó el rey
Martín el 8 de octubre de 1402, mandando que la feria de Almassora principiase
el día de San Andrés, apóstol (30 de noviembre), y durante veinte días, empezando
la de Castelló el día de Todos los Santos y durando también, veinte días.
Resuelta
la querella, ambas villas celebraron sus ferias casi consecutivamente,
adquiriendo la de Almassora gran renombre en lo referente a hortalizas, caña de
azúcar, cáñamo, aperos de labranza, alfarería y cerámica, y, sobre todo, en seda,
frutas, aceite y vino, pues, como dice Espinal en su Atlante Español, “todo su término, llano y fértil, estaba poblado
de moreras, olivos, viñas y frutales”.
Y
triste es decirlo, pero sería cobardía huir de la realidad, mientras el mercado
de Almassora continúa celebrándose todos los viernes desde hace más de seis
siglos y medio, la feria se perdió sin que conste documentalmente cuándo.
Esta
es la breve historia de la feria de Almassora, de rancio abolengo otrora y hoy
feliz recordación tan solo.
Esta
es la breve de otra antañona institución almassorina, que se pierde en al
olvido por la incuria de quienes debieron ser sus más acérrimos defensores por
ser sus más directos beneficiarios.
Y
si, pues, la importancia y trascendencia de tal institución a nadie se escapa,
aunque haya fenecido. ¿No será conveniente que se haga examen de conciencia y
se considere su posible resurrección? ¿O hemos de conformarnos quienes de ella
hablemos, con decir escuetamente, a modo de laudatorio necrológico descanse en
paz?.
Arqueologia Torrelló
Gerard Clausell. Del llibre Excavacions i objectes arqueològics del Torrelló d’Almassora
El poblat, un tell o tossal artificial elevat entre 4 i 5 metres sobre la roca, s’assenta sobre un esperó que s’endinsa en l’interior del riu Millars, les terrasses del qual es van formar per la deposició dels al·luvions arrossegats per l’aigua que en arribar al mar Mediterrani, conformava un delta fluvial de prop d’un quilòmetre d’ample i que en l’actualitat es troba pràcticament camuflat. Aquest delta fluvial potser va estar navegable fins a escassos quilòmetres de l’actual costa i devia arribar molt probablement vora al poblat de Vinarragell, assentament amb espectaculars semblances amb el Torrelló del Boverot. Així doncs, el Millars marcarà l’existència de nuclis d’habitació i d’enterraments des de moments antics. Al llarg de tot el seu llit serà una gran via de comunicació entre l’interior de les actuals comarques castellonenques i la zona propera a Terol (l’Alt Millars) amb la costa marítima mediterrània; tenim com a exemple els trasbalse comercials durant els segles VIII al VI a. de C. amb l’intercanvi de recipients ceràmics realitzats a mà i portats des d’altres terres, com el Baix Aragó i l’Ebre Mitjà fins i tot amb les importacions fenícies realitzades des de les costes del sud-est de la península Ibèrica que arriben fins al Torrelló i el converteixen en el distribuïdor per a l’interior de la zona esmentada. Serà el mateix riu, l’antiga Udiva, qui determinarà l’existència de fronteres en diversos moments culturals, com pot ser el cas del moment final de la cultural ibèrica entre la tribu dels edetans al sud del Millars i els ilercavons al nord.
Característiques generals del poblat.
L’assentament arqueològic del Torrelló del Boverot d’Almassora i de tota l’àrea perimetral cobreix un espai temporal bastant llarg des del paleolític superior final fins a la conquesta de Jaume I (1234-1240). En concret, el tell assentat sobre les terrasses d’un xicotet meandre, aporta una cronoestratigrafia més reduïda, perquè només sembla tenir-hi cabuda resta d’un antic poblat que s’inicia amb el bronze mitjà (1300-1200 a.de Crist) i acaba en el moment final de la cultura ibèrica, quan s’abandona aquest enclavament i es trasllada pocs metres cap a l’interior. Aquesta llarga durada comporta la superposició de successives i diverses estructures d’habitatges, on l’aprofitament de l’espai i les estructures anteriors no permet, de vegades, discernir clarament tots els nivells d’ocupació. Un cas molt clar és l’habitació 2 on, a una estructura del poblat d’una fase més antiga se superposa l’habitatge 2, que sembla ser de l’ibèric final. En contraposició al complex sistema urbanístic, es poden documentar els sobtats abandons que sofreix aquest poblat durant el bronze mitjà final, cap al 1200 a. de C. En el bronze final, amb restes arquitectòniques clares, en diversos moments del segle VII a. de C. amb gran varietat de ceràmiques a mà, juntament amb altres a torn fenici, en els inicis de la iberització, i finalment els últims saquejos que forçaren la desaparició com a nucli de població cap a mitjans del segle II a. de C. Per tant, els habitants d’aquesta xicoteta talaia fortificada situada en un punt estratègic del riu Millars disposaven d’un riquíssim material amb què van haver de comerciar, convertint-se en un enclavament distribuïdor de mercaderies; així tenim peces ceràmiques portades des de l’interior de l’actual província de Terol i formes típiques del camp d’urnes de l’Ebre mitjà, fins i tot metalls per a la refosa, així com àmfores fenícies característiques de les costes del Sud-est peninsular que s’havien d’intercanviar amb els productes citats. Però aquests mateixos pobladors, controladors del territori i en certa manera de les riqueses i del poder, també van sofrir en moltes i variades ocasions l’atac guerrer d’altres pobles o gents encara desconeguts per nosaltres, la qual cosa ens permet, en l’actualitat, disposar d’un variar i riquíssim llegat patrimonial que podem estudiar i exposar.
Sembla que amb el temps, aquest reduït poblat continua amb una vertadera preponderància dins del marc genèric del poblament ibèric de l’actual província de Castelló. Un exemple clar és la fase final del poblat, amb ceràmiques, encara que molt poques en quantitat, pròpies i típiques d’altres zones com l’Edetània amb representacions d’animals i una escena figurada de gran realisme, o una excepcional troballa epigràfica, components que encara ara són molt escassos en aquesta zona septentrional del País Valencià. Al costat de tots aquests elements, hem de tornar a citar una vegada més, les tres urnes existents en la incineració 20 de la necròpolis del Torrelló, les quals, de totes totes, van ser portades i fabricades en un lloc llunyà a aquest assentament, amb un fi clar, resguardar i mantenir les cendres d’uns individus incinerats, en concret una dona i un xiquet, molt possiblement mare i fill amb un bon estatus social.
Les muralles
Les primeres tasques arqueològiques científiques van començar amb la campanya d’urgència de 1988-1989, quan ja es va constatar la importància de l’assentament. Aquest poblat es pot vincular i emparentar amb els distints poblats que es troben en la mateixa vall del riu Millars, Vinarragell, Castell d’Almassora i fins i tot la Vilaseca.
L’entrada al poblat s’efectua per l’única part accessible, al nord, zona que per tant també serà la més vulnerable; a més, es construeix una gran muralla que impedeix l’accés directe al poblat, ja que la resta estava protegit de manera natural.
1. La muralla exterior
El treball efectuat en el decurs de les distintes excavacions ens ha descobert un llenç de muralla de 57 metres de longitud, el qual es divideix en tres fases constructives; les dues últimes són les millors conegudes, mentre que la tercera, la més antiga, resta pràcticament sense excavar.
a) La muralla vertical
El primer llenç de muralla amb 18 metres longitudinals des d’un cantó a l’altre, es troba realitzat amb paraments de grans blocs irregulars de calcària, de més o menys grandària, amb una abundant quantitat d’escletxes a la pedra que reforcen i subjecten les primeres. Presenta una forma quasi circular, amb una altura mitjana d’uns 160 cm. I s’assenta directament sobre la roca del terreny, amb una amplària de prop de 260 cm. La cara externa ofereix al visitant una verticalitat i una puresa arquitectònica de formes que impedeix pensar en la possibilitat d’accedir a l’interior del recinte. En els dos extrems s’ubiquen dos angles rectes que descansen directament sobre la muralla anterior. La cara interna, per tant, s’abona a la segona construcció, cronològicament anterior a la que acabem d’esmentar. La primera muralla, completament recta, va ser l’última en elevar-se, molt possiblement a finals del segle III a.de C. en els darrers moments del poblat. La seua fàbrica, llaurada amb maçoneria de calcària, s’acararia in situ, utilitzant les hi esquerdes resultants per a reforçar i subjectar les unions. Dels dos angles conservats, l’est s’assenta directament sobre la roca, mentre que l’oest assoleix els 430 cm de profunditat; a més, ara com ara, desconeixem la base, la qual cosa ens permet pensar a comprovar que la roca ha estat tallada, que ens situem davant d’un vall de protecció, situat al costat de la possible porta del recinte fortificat.
b) La muralla atalussada
La segona muralla exterior, que sembla tancar aquesta xicoteta urpida, ofereix també una forma semicircular amb un mur de parament diferent i de secció tronque piramidal el qual va estar elaborat amb una tàpia de xicotetes pedres irregulars superposades i entrellaçades amb morter de fang. La tècnica constructiva per a alçar 28 metres actuals d’aquest nou llenç de muralla es trenca en l’angle recte que esmentem. És precisament en aquesta unió d’ambdues muralles, on s’obté la potència més gran, que assoleix gairebé 4 metres fins a descansar sobre la roca. L’amplada del llenç és de 2 metres, encara que hem de recordar que la part posterior, o final, no l’hem constatada de moment, ja que a l’interior trobem altres murs i construccions anteriors que, ara com ara, ens resulten més interessants per conservar i mantenir. En l’amplada documentada, comprovem com s’ha format la segona muralla, mitjançant la unió de murs irregulars més xicotets que es construeixen al mateix temps per a conformar un conjunt unitari. Tot aquest complex sistema constructiu es rastreja també en l’altre angle on es comprova la superposició d’ambdues muralles i les distintes alineacions pètries que configuren la segona.
Els materials arreplegats en les intervencions són abundants i diversos; pertanyen al moment intermedi i final de la cultura ibèrica.
c) La muralla ciclòpia
Paral·lela a la primera muralla, a tres metres, vam situar la unitat estratigràfica UE 4, un mur de 50 cm de grossària i registrat des del començament de l’excavació, el qual es va d’haver de construir en diversos moments. És just en el quadre C-3 on trobem una pedra de dimensions molt majors, posada tangencialment al mur de forma vertical, que indica el lloc on comença a sorgir l’altre llenç de muralla que poc o no res tenen a veure amb els que hem vist fins ara i que denominem UE 540.
Aquesta nova unitat, UE 504, dibuixa amb una muralla semicircular amb 14 nous metres que s’ubiquen en la part nord-oest del poblat. La construcció s’assembla poc a les anteriors, atés que s’ha alçat amb grans pedres sense desbastar i disposades d’una manera aleatòria sense una atenció aparent. Aquesta poca cura s’observa també en el material petri utilitzat, ja que tampoc és calcari sinó blocs arreplegats, principalment conglomerats, que es juxtaposen per conformar una gran paret d’un metre aproximat de grossària que en la cara externa ofereix un llenç vertical, mentre que la interna torna a denotar una certa irregularitat amb uns blocs que sobreïxen dels altres. Comprovem doncs, que la UE 504 se superposa a les habitacions utilitzades amb anterioritat, com és el cas de les obtingudes durant la campanya de 1997, les habitacions 16 i 17. En la part exterior, aquesta nova muralla no ens reflecteix pràcticament cap mena d’estratigrafia, tan sols hi ha una gran quantitat de grava de riu que assoleix una mica més de 200 cm de profunditat. Els materials arreplegats són escassos fragments de ceràmica ibèrica antiga amb uns altres fabricats a mà.
2. La muralla interior
Aquesta muralla la documentem des del començament de les excavacions, donat que vam aprofitar un xicotet sondeig clandestí per situar una de les coordenades, la UE 13, que amb el decurs dels treballs s’havia de convertir en la muralla interior, amb una longitud total de 15 metres de forma atalussada, igual que la segona externa. S’hi uneix una torre quadrangular, que serveix d’avançada i alhora de protecció. Formalment s’ha alçat, de forma tronque piramidal amb les filades inferiors de forma que sobreïxen una mica més que les superiors utilitzant pedres irregulars unides amb argamassa de fang pastat.
Aparentment, s’insinua en el quadre E-9 un tall perpendicular que la podia dividir en dues fases constructives, una anterior a la que s’adossava amb posterioritat la torre que hem esmentat i una més tardana que s’unia a la primera fase. La forma de planificar l’estructura és realment semblant a la seguida en la segona muralla exterior, aprofitar el material petri existent i distribuir-lo de la mateixa manera, amb filades superposades que donen grossària i consistència. Durant la campanya de 1994, es va comprovar que adossada a la muralla s’implantava una torre quadrangular, la qual havíem denominat anteriorment UE 26. Aquesta torre té uns costats de 520 cm, de la part davantera, direcció est-oest, i uns costats de 435 cm nord-sud; es recolza sobre la muralla atalussada a què hem fet referència. Salsa mitjançant pedres irregulars d’entre 40 i 60 cm. Sense travar, és a dir, es tracta d’una construcció de pedra seca que es diferencia notablement de la resta de murs. Interiorment es comprova que allò que s’ha excavat és un farciment compacte de pedres que conformaria la base de la torrassa que devia protegir una part de la muralla; així doncs, constituïa una avançada potent perquè hi haguera un major angle de cobertura i per tant més espai protegit. Estratègicament devia estar molt ben situada, atés que així es produeix una ruptura del llenç, en benefici d’una major defensa dels habitants. Estenogràficament va ser alçada sobre un farciment de grava de riu dipositada sobre nivells d’inici del segle VI a. de C. El material que s’arreplega en aquesta plataforma rectangular és ceràmic fabricat a torn.
Durant la campanya de 1997 amb l’ampliació de l’àrea d’excavació es va produir un augment considerable en els metres lineals de la muralla, 8 en total, i es començà a reconéixer part d’una possible nova torre de vigilància que ressegueix el llenç. En el moment que reprenguem les excavacions, es comprovarà si aquesta torre forma part de la mateixa muralla o correspon realment a les torres que de vegades s’adossen a la porta d’entrada al poblat, cosa que seria més suggeridora. La unió d’aquesta muralla i la interior descrita abans no és totalment diàfana, ja que hi ha un mur en la intersecció dels dos talls o zones arqueològiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada