INTÈRPRETS MUSICALS RECONEGUTS






Punxeu en qualsevol de les imatges, per a engrandir-les


La cantant lírica, Hermínia Gómez, nascuda a Almassora el 27 de març de 1891 i mor a Ventimiglia (Itàlia) el 1970, va ser coneguda com "La Spagnoletta".
Cantant lírica almassorina
 Herminia Gomez Serra

La soprano batejada com Quitèria



Filla del fuster Tomàs Gómez Albert i de Dolores Serra Ballester, nasqué al carrer de sant Marc d'Almassora (Castelló de la Plana) el 27 de març de 1891. Als tres anys, la seua veu ja tenia qualitats extraordinàries. Els oficis religiosos i les sarsueles que representaven un grup de joves aficionats de la localitat al Casino de Moles i al Teatre Serra foren les seues primeres actuacions.
La Diputació Provincial, a petició del governador civil, li concedí una pensió anual de mil cinc-centes pessetes perquè es poguera traslladar amb la seua família i poder acabar els estudis al conservatori. Era tant l'interés dels qui seguien la carrera d'Hermínia que la sol·licitud del governador es publicà completa a la premsa castellonenca.
Amb la beca concedida, estudià cant amb el professor Lamberto Alonso i es formà com a soprano al conservatori de València. L'actuació a la plaça de bous de Castelló, el 1909, provocà un gran entusiasme en escoltar en la veu de la jove Hermínia Il barbiere di Seviglia, Rigoletto i el vals Dinorach.
casa natalicia
al carrer Sant Marc, 17
Sense haver acabat la carrera, el 1910, actuà al Teatre Principal de València amb una òpera completa. L'1 i el 2 de novembre amb Les pêcheurs de perles i el 8 de novembre amb Rigoletto, un èxit personal d'Hermínia, segons els crítics.
Després d'aquestes actuacions començà una gira decisiva per a la seua carrera. Triomfà als coliseus europeus de Florència, Roma, Mòdena, Ràvena, Milà i Budapest, entre altres. A Florència, actuà al Teatre Verdi amb Il barbiere di Seviglia, on l'empresa contractà per a l'ocasió Titta Ruffo, un dels tenors més famosos de l'època perquè cantara Rigoletto amb Hermínia, la espagnoletta.
Després inicià una nova gira per Portugal i Malta; en La Valetta estigué sis mesos consecutius al Teatro Real amb un èxit sense precedents. S'hi conta que els espectadors li llançaven coloms a l'escenari, una demostració d'entusiasme mai no vista fins aleshores.
Amplià el repertori amb La traviata i Lucia de Lammermoor, dues òperes amb protagonistes femenines molt emblemàtiques, no sols pel cant, sinó també per la interpretació dramàtica que acompanya la partitura musical.
El mes de juny de 1912 actuà a Castelló, al Teatro de Verano de la plaça de bous amb un gran èxit. Setmanes després continua la gira i marxà a Egipte. Cantà a Alexandria, Port-Said i El Caire, on els sorprengué, a ella i el germà que sempre l'acompanyava, la Primera Guerra Mundial.
El retorn fou molt trist per a l'artista quan comprovà que tots els teatres d'òpera europeus amb els quals Hermínia tenia contracte romanien tancats. La companyia tornà a Espanya. Encara actuà a Oviedo i a València. Els seus admiradors no sabien que aquestes serien les últimes actuacions operístiques de l'artista estimada.
Després, amb el pseudònim d'Elena Serra acceptà viatjar amb la companyia del mestre Penella per interpretar sarsueles i revistes de gira per Amèrica. Avergonyida d'haver de renunciar a l'òpera, no desitjava que associaren el seu nom vertader amb les peces musicals que ara es veia obligada a interpretar per no deixar la música.
El 1917, perdudes les esperances de tornar a l'òpera i a Europa, emmalaltí d'una crisi nerviosa que la dugué a la depressió. El matrimoni amb Guido Corneo, un home de negocis antic conegut d'Hermínia i el naixement de tres fills anomenats, Dolly, Lelita i Willy, aconseguiren recuperar-la de la malaltia, però mai no tornà al món de l'òpera.
Els últims anys de la seua vida els passà a Ventimiglia, des d'on remeté a la Diputació de Castelló una quantitat de diners agraïda per l'ajuda rebuda en la seua joventut.
Dels llocs on actuava enviava puntualment postals als familiars, amics i coneguts almassorins que seguien les gires i els èxits de l'artista local, que veié truncada la seua carrera operística per la guerra.

Obra

Òperes en què cantà:

Il barbiere di Siviglia, de Gioachino Rossini.
La Traviata, de Giuseppe Verdi.
Rigoletto, de Giuseppe Verdi.
Les pêcheurs de perles, de George Bizet.
Lucia de Lammermmoor, de Gaetano Donizetti.

Fonts bibliogràfiques i documentals

Agut Clausell, Fàtima (2006). «Dones castellonenques en les arts escèniques del segle XX». En: Monlleó, Rosa (ed.). Castelló al segle XX. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, p. 734-736.
Agut Clausell, Fàtima (2007). «Entre l'escenari i la política: Elena Sanz, Hermínia Gómez i Maria Conesa». En: Espais de Bohèmia. Actrius, Cupletistes i ballarines, Dossiers feministes, 10. Castelló de la Plana: Seminari d'Investigació Feminista, Universitat Jaume I, p.189-203.

Bueno Canejo, F. (1997). Historia de la ópera en Valencia. Valencia. Conselleria de Cultura, p. 133, 165-166.

Galí Sancho, José (1972). «Herminia Gómez, el ruiseñor de Almazora». En: Programa de festes d'Almassora. Almassora: Ajuntament d’Almassora.
Mas i Usó, Pasqual (2004). Diva. València: Gàndem.

Arxiu José Galí Sancho, Almassora, Castelló de la Plana. Correspondència d'Hermínia Gómez amb la família Galí Sancho.

El Mercantil Valenciano, 6 de novembre de 1910.
La voz de Valencia, 15 d'abril de 1915.

Diario de Valencia, 16 d'abril de 1915.
Autoria de la fitxa: Fátima Agut Clausell




Amb la familia Serra
Amb la filla Lelita i Robert Serra

Am el seues 2 filles i  un fill

Am el seu home Guido Corneo i
Robert Serra germá de sa mare



















Banda de Música


Unió Instructiu Musical "LA ESMERALDA"


La Esmeralda, banda de música fundada el 1882


 

Aquest podria ser el senzill comentari del que s’ha mantingut durant mes d’un segle i perdura en un ambient satisfet i harmoniós dels enamorats d’una Agrupació, la tasca visible és insignificant, però que, a través dels anys, s’ha fet i es fa de notar, quan pel carrer, a pas de pasdoble, fa sonar les seues notes cordials i alegres, que sembla que eixen amb la facilitat amb què sonen. Però darrere hi ha un món de sacrifici, assaig, voluntat i estudi d’unes persones obsessionades i enamorades del que, en un moment, fa riure, cantar o plorar, que se sent, s’imagina, se sent i no es veu: La Música.
Aquesta Agrupació és la Banda de Música, centenària. Durant la seua vida se l’ha coneguda per diversos noms, però mai va perdre el que li ha donat la seua solera i prestigi dins i fora de la província, L‘ESMERALDA.
Va ser creada en 1882 sota la direcció d‘en Julià Cabezas, i per la fusió de dues bandes que, aleshores, hi havia a Almassora: Una era la Xaranga i l’altra banda La Barrusca. Aquest fet ho reflecteix N’Enric Beltràn al seu llibre Almassora: el Millars.
Els seus directors van ser nombrosos. Uns, han passat a l’oblit. D’altres, encara estan en la ment dels vells i joves músics. D’ells, cal destacar En Frederic Agut, sota la seua batuta la Banda va aconseguir grans èxits a nivell regional, aconseguint un primer i segon premis en els Certàmens Regionals celebrats a València, i dos primers premis en els Certàmens Provincials, celebrats a Borriana i Castelló , interpretant obres de difícil execució i direcció. Pasdobles compostos pel mateix dels quals cal destacar entre d’altres: El Duc de Tetuà, L’Aviador, El Palau de la Pau, … El seu record transcendeix com si d’un mite es tractés de generació en generació de músics.
Un altre director fou n’ Amadeu Antonino, més recent. La seua batuta va aconseguir un primer premi en el certamen celebrat a la plaça de toros de Castelló interpretant la Torre de l’Or, on el músic Joaquim Comins, “el Merdero” de mal nom, va aconseguir una gran ovació, per la brillantor amb que va executar el sol de saxofò alt.
Després van vindre en Lluís Llorens, en Josep Bort i altres que anaven i venien sense cap compromís.
Els seus components van ser persones treballadores, llauradors, que vetllaven amb afany i interès la grandesa de la Banda del seu poble i, per això, amb tenacitat lluitaven, unes vegades ho aconseguien, altres, per motius particulars, interns i pels canvis polítics, veien com el seu conjunt quedava minvat de músics. Però, amb ànim de ferro, tornaven a aixecar el que abans fou gran.
Qui no recorda personatges com el sinyo Fraisco el Forn, Pepe el Quelo, Vicent Vila, Pep Arbona, Pepe Mompó, l’avi Peris, Sansano, Batistet, Enric el Blanquet entre altres ja morts.
L’any 1972, la Banda patia una gran crisi. Tots creien en la seua dissolució, però, com caigut del cel, arribà en Salvador Llorens Rambla, qui va treballar durament, aconseguint alumnes entre la poca afició existent a la localitat i engrandint la Banda amb extraordinària mestria, arribant el nombre de places fins als 45 músics dels 13 existents aleshores.
Sota la seua batuta s’han aconseguit grans i quantiosos èxits, entre els quals destaquen un segon premi al certamen provincial, celebrat a l’Alcora, i tres tercers llocs en els de Moncòfa, Borriana i Betxí. També ha participat en els certàmens de Bétera i Nules, aconseguint en els dos un gran nivell musical, segons els documents expedits pel jurat i en poder de la Banda.
En 1982 estava composta per 45 músics dels quals dues terceres parts són menors de 18 anys. També en la seua escola s’imparteixen coneixements musicals a més de 25 alumnes.
Una grandesa somiada pels que no són, els que segueixen vivint i els que amb entusiasme donen suport i estimen l’Agrupació mes antiga d’Almassora
:
LA UNIÓ INSTRUCTIU MUSICAL LA ESMERALDA

 



"La Esmeralda el 22 de maig de 1934

La banda a Borriana

















Cal situar la fundació de la Banda d’Almassora abans de 1836.

Allà pels volts de 1877 sorgiren dues formacions rivals, que coexistiren al poble: eren conegudes amb els noms de “La Xaranga” i “La Barrusca”. I també ens consta, segons distintes fonts d’informació, que de la fusió d’aquells dos grups escindits, va nàixer l’anomenada “Banda Nueva” o “La Esmeralda”, l’any 1882.

Des dels inicis del segle XX, s’encarregà de la seva direcció En Frederic Agut i Manrique, sota el mestratge del qual va arribar a elevadíssimes cotes de prestigi (fou guardonada en certàmens celebrats a Borriana, Castelló i València).

Aleshores fou dirigida, successivament, per En Josep Martí i Gómez, per Joaquim Beser i Solsona i per N’Amadeu Antonino i Pallarés (amb el qual va guanyar el primer premi en un certamen a Castelló; i representà a la província, a Madrid, en un Festival de l’Obra citada). Posteriorment, ocuparen el pòdium En Miquel Arnau i Abad, En Lluís Llorens i Albiol, En Josep Bort i Ramon, N’Eduard Vila i Pont, N’Enric Agut i Català, En Joaquim Mechó i Nebot i En Salvador Llorens i Rambla.

L'UNIÓ INSTRUCTIVO MUSICAL “LA ESMERALDA”està dedicada a la pràctica, divulgació i promoció de la Música, a través del seu conreu i ensenyament.
 
Dins d’aquesta societat existeixen dues formacions:

La Banda Simfònica, dirigida per En Víctor Alapont des de juliol de 2005. Al dia de hui, està integrada per 58 membres.



Podem destacar en els últims anys l’actuació a l’auditori Palau de Congressos de Penyscola, la participació al XIV Festival de Bandes de Música de Son Servera (Mallorca), la realització de dos concerts a Biancavilla (Itàlia) amb motiu del agermanament d’aquesta localitat amb Almassora i fen menció als últims premis aconseguits: primer premi amb Menció d’honor en el XXX Certamen Provincial de Castelló en l’auditori Palau de Congressos de Castelló y primer premi en el XXIX Certamen Regional de bandes celebrat en Xest, el passat any 2009 varem participar al Certamen Internacional de Bandes de Música Ciutat de Valencia, obtenint el segon premi de la secció tercera.



 
El director Federic Agut Manrique
Vicent Garcia Cuecos
Manuel, Enric Xicola i Batistet
  

La Banda Juvenil, que va estar fundada a principis dels 90. En l’actualitat, amb uns 30 educands, funciona sota la direcció de Na Lidón Valer Cabaleiro.

La U.I.M. “La Esmeralda” se n’ocupa també de la direcció i funcionament de l’ESCOLA DE MÚSICA “MESTRE AGUT MANRIQUE”, on dos centenars d’alumnes, atesos per una vintena de Professors de les diferents especialitats, reben la oportuna formació teòrica i pràctica, bé siga d’iniciació en el Llenguatge Musical o bé d’aprenentatge i ensinistrament tècnic en qualsevol tipus de disciplina (cant, harmonia, composició,etc.) o instrument que se sol·licite (corda, vent o percussió). Es dirigida per Na Verónica Ruiz Claramonte.

 
 


 

 

 

 

 

Junta directiva

 
President                 ENRIQUE MOLINER MIRALLES
Vicepresident         ANTONIO ARRUFAT GIL
Secretaria                BERTA BARBERÁ PERIS
Tesorer                    JORGE JUAN GARCÍA PASCUAL
Vocals                      ALEXANDRA LOPEZ PUIG
                                 PAULA TEMPRANO PORCAR
                                 ANTONIA NAVAJAS NAVALON
                                 FRANCISCO VEDRI BALLESTER








Actual director Victor Alapont Estors







 
 


 
 









 
 
 
 
Cantant Annita Comins
 
Publicat al programa de festes de 1982 per Josep Galí Sanxo
 
-És veritat que vas ser artista de teatre?
-Cantant, en realitat encara que per molt poc temps.
-I com va ser dedicar-te?
-Als 14 anys i en el porrat d’un carrer em va escoltar cantar el mestre de música en Frederic Agut, a qui crec que Almassora no li hem fet la justícia que es mereix, es va oferir ensenyar-me solfeig gratuïtament al mateix temps que m‘animava - juntament amb el meu parent Miguel Forner - que eduqués i perfeccionés la meua veu.
-Qui es va encarregar d’això?
-El famós mestre en Lambert Alonso de València, es va fer càrrec de les meues classes de cant, dos anys després. Que per cert era qui uns anys abans, també havia donat les seues classes de cant al conservatori a la nostra eminent cantant d’òpera Herminia Gómez.
-Hi havia antecedents artístics en la teua família?
-No, però en la del meu pare n’havien molts que posseïen molt bones veus.
-Que registre era la de la teua veu?
-De tiple lleugera.
-El teu debut com a professional?
-Quan acabava de complir els 18 anys en una companyia que va organitzar un tal Aleixandre al Teatre Príncep de Sevilla, durant tot un

 

mes vam estar representant les sarsueles Gigantes y Cabezudos i A Sevilla està el Amor actuant ja com a figura principal.
 
 
On hi va haver sempre queda, canta ara mateix alguna de les seues antigues interpretacions, les tarareja realment, recreant-se en uns aguts increïbles a la seua edat.
-Com va ser deixar la sarsuela per dedicar-te a la cançó lleugera?
-Per les dificultats que també en aquells moments travessava la sarsuela que exigia ​​primeres figures, cors, nodrides orquestres, etc. Gairebé el mateix que passa ara que sense subvencions estatals resulta impossible costejar companyies líriques permanents.
-Així que ….
-Vaig entrar a formar part també com a figura principal en un conjunt de varietés.
-Vas conservar el nom i cognoms en les teues actuacions artístiques?
-A mitges . Perquè em deia Annita Campos , per indicacions del mestre Alonso i en record d’una gran cantant retirada de l’escena a qui segons el músic es semblava la meua veu : Júlia Campos .
-Per actuar com cançonetista , qui et va arreglar el repertori ?
-El també mestre valencià Pasqual Espert Morera .
-El teu debut en aquesta especialitat ?
-Al Teatre Eslava de València amb tant d’èxit que vam recórrer tota Espanya .
-Recordes algun esdeveniment memorable ?
-L’homenatge que em va rendir al teatre Principal de Castelló patrocinat per l’ Exm Sr Governador Civil en agraïment per la meua desinteressada actuació a benefici de les víctimes de la catàstrofe de cinema La Pau .
-Com cobraves per les teues actuacions ?
-En realitat un dineral per a aquella època: dos - centes pessetes diaries .
-Estalviaries molt!
-Res , no estalviava res. Tenia de gastar tot el que guanyava . La meua situació d’estrella en l’espectacle m’obligava a portar un tren de vida d’acord amb la meua categoria artística . Tenia a més de pagar-me el costós vestuari i de vegades , segons el contracte , també els viatges que feiem , sempre en tren, els hotels, etc .
-T’acompanyava algú de la teua família en els desplaçaments ?
Des del primer moment el meu germà Manuel el Pitillo , conegut guitarrista , qui solia actuar com a concertista i a qui jo també vaig acompanyar en alguna ocasió amb cançons de tall andalús , encara que el meu estil era un altre . A les cartelleres m’anunciava com Annita Campos cançonetista amb veu .
Vas actuar alguna vegada en la nostra població ?
-Al Teatre Serra en diverses ocasions. Recorde que la primera vegada que ho vaig fer va ser desinteressadament a benefici de la banda de música L‘Esmeralda perquè pogueren comprar uniformes que necessitaven. Vaig actuar així a petició del seu director en Frederic Agut, a qui tant jo devia.

 

És en arribar a aquest punt de la conversa que li demane uns retalls de premsa i fotografies de les seues actuacions sobre els escenaris. Al que no pot accedir perquè, em confessa, un dia que vaig eixir de casa per anar a la perruqueria, el seu marit, que era molt gelós, aprofità la seua absència per cremar tots els seus records artístics. Va ser tal el disgust que va tindre que es va sentir temptada a separar-se’n.

 

Potser vas haver-te de retirar del teatre per casar-te ?

-No, no . Al meu marit Miquel Cerdà Gozalbo el vaig conèixer a València, després. No em vaig casar fins passats 4 anys esperant el seu llicenciament de l’exèrcit d’Àfrica .
-A que es va deure la teua eixida ?

-A que s’havia casat el meu germà i no podia acompanyar-me. No comptava ja amb la tutela que tant m’havia protegit fins aquell moment.
-És cert allò que es deia que a les artistes joves vos assetjaven amb proposicions indecoroses?
-Tant, la meua retirada es va deure a això. Sense tindre amb mi, ja ,al meu germà em van contractar per 15 dies en un Teatre de Saragossa . Va ser tal el meu èxit que vaig estar actuant el doble : 30 dies. Al final dels quals em va cridar l’empresari per proposar-me un contracte ventajosísim ; però , en què s’endevinaven dubtoses intencions , que no només vaig rebutjar de pla sinó que fins i tot em vaig atrevir a retreure la seua conducta tot i els meus pocs anys i la meua indefensió .
-Quina va ser la seua reacció ?
-Furiosament em va anunciar , donada la meua manera de ser , no arribaria a ser ningú en un escenari .
-La teua?
-Abandonar definitivament la meua carrera als 20 anys.Amb un disgust tremend d‘en Frederic Agut , que va ser l’únic que li vaig explicar el que havia passat , que tant havia confiat en les meues possibilitats . Jo estava desmoralitzada i sense l’empara del meu germà , quedava a mercè de qualsevol desaprensiu que creués en el meu camí.
-Quant a la teua vida de casada?
-Bastant desafortunada , a part de no tindre fills , el meu marit que es dedicava al comerç a València va començar a patir trastorns mentals arran d’haver-nos incendiat l’establiment quan el 1931 va arribar la República . Cuidant-lo a casa durant 13 llargs anys. Al final dels quals , atès que el seu estat s’anava agreujant, no hi va haver més remei que internar-lo en un psiquiàtric.
-Com vas poder subsistir ?
-Especialitzant-me de cuinera i treballant a València i París . No em va anar malament.
-Així que les teues actuacions artístiques es van limitar ….
-A dos anys : dels 18 als 20 anys.
-Et molesta confesar la teua edat, ara ?
-En absolut . Vaig néixer el 3 de setembre de 1898. M’arrime als 84 anys.
Que ningú els endevinaria veient-la gaudir d’una salut , una vitalitat i una memòria envejables . Encara ens segueix narrant les seues enyorances i records .
Però l’entrevista per a aquest programa a d’acabar. No sense abans lliurar-me mitja dotzena de fotos de les seues actuacions que no es van cremar perquè les guardava la seua mare . Dues de les quals il · lustren
aquesta conversa juntament amb la de la seua proclamació com Cambrera Major.
Ens acomiadem d‘Annita deixant-la envoltada d’un ambient gratament casolà en el seu bonic apartament de l’avinguda Josep Ortiz moblat amb senzillesa i elegància, a to amb els gustos i aficions d’aquesta valerosa dona que combat amb gallardia, sense complexos, el pas del temps . Va suportar amb enteresa exemplar importants desgràcies familiars que va superar sense traumes. Va veure que ser frustaven les seues il·lusions quan als 20 anys se li va tallar brutalment el camí de roses dels triomfs que se li obria entre els continuats èxits.

 
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada